Örgü editörü araçları


Örgü editörü
ArahWeave' deki en önemli araçlardan biridir.





Mevcut düzende örgüyü sol alt köşede, taharı üstte, armürü sağda ve aynayı üst sağ köşede görebilirsiniz. Ayna sabittir, çünkü armürlü tezgahlarda değiştirilemez. Bununla birlikte, armürü tezgahın sağına yada soluna yerleştirme seçeneklerine sahipsiniz. Armür ( Dobby) menüsü kullanılarak armürün yeri soldan sağa yada sağdan sola değiştirilebilir. Örgü editörünün solunda atkı raporunu (aşağıdan başlayan) ve aşağısında çözgü raporunu (soldan başlayan) görürsünüz. Tarak raporu, örgünün üstünde taharın altındadır. Regülatör armürün sağında gösterilmiştir. Gri bölgeleri fare ile düzenleyemezsiniz. Sadece siyah ve beyaz bölgeleri düzenleyebilirsiniz. Örgü raporunun aşağısındaki ve solundaki gri çizgiler ki aynı zamanda bu çizgiler örgü raporunu çözgü/atkı raporlarından ayırıyor, örgü kontrol satırı/sütünu olarak adlandırılır. Değiştir->Ölçüler (Change->Dimensions) diyalog penceresine gerek kalmadan, ortanca fare tuşunu buraya tıklayarak örgü raporunun boyutlarını hızlı bir şekilde ayarlayabiliriz. Kontrol satırı veya sütünu üzerine sol fare tuşu ile tıklayarak örgüye çözgü veya atkı ilave ederiz. Sağ fare tuşu ile bunları sileriz.

Araç kutusu

Aşağıdaki resim örgü editörü fonsiyonlarının hızlı bir şekilde düzenlenmesini sağlayan ikonları açıklar. Aşağıdaki örgü raporlarını oluştururken onların birçoğunu kullanacağız.




Sadece basit, küçük armür desenleri oluşturacaksanız tüm kompleks özellikleri bilmeniz gerekmez. Bununla birlikte büyük örgülerle çalışırken bu özellikler hayatınızı oldukça kolaylaştırır.
Aşağıdaki açıklamalarda animasyonlu ekran görüntüleri kullandık. İşlemler fare kullanımı ile birlikte çok kolay bir tarzda anlatılacaktır. Farenin kırmızı rengi tıklamayı, magenta rengi ise tuşu basılı tutup sürüklemeyi ifade eder.

Dama tahtası dimi

Yukarıdaki araçları uygun bir şekilde kullanarak basit bir örgü çizeceğiz.

1: Ana pencerede Örgü->Düzenle' yi (Weave->Edit) seçerek örgü editörünü seçin. Daima daha önce yüklenmiş veya geçerli olan kumaşın örgüsünü bulursunuz. Örneğimizde dimi 2/2 bir örgümüz var. Araç çubuğunda ikonuna tıklayarak örgü editörünün bileşenlerini sileriz.
2: Daha sonra istediğiniz örgünün boyutlarını ayarlarsınız; 16 x 16 olmasını istiyoruz. Sadece ortanca fare tuşuyla örgü kontrol satırında 16. çözgüye tıklayın. Atkı boyutunu ayarlama işlemi aynıdır sadece yön farklıdır.
3: Örgü raporunun en küçük elemanını (dimi 1/3) çizmek için farenin sol tuşunu kullanın.
4: Bir seçim yapmak için, seçim alanının sol alt köşesine farenin imlecini getirin, ortanca fare tuşunu basılı tutup ( ikonu, seçim yapıldığını belirten ikona dönüşecektir) seçim alanının sağ üst köşesine kadar getirin. Bu işlemi, Değiştir->Seç/kopyala alanı' na (Change->Select/copy area) tıklayıp sayısal yollada yapabilirsiniz.
5: Seçimi örgünün tüm alanına yapıştırın (kursörü başlangıç noktasına koyun, sol tuşa basın ve kursörü örgü alanının bitimine kadar sürükleyin)
6: (9,1) den başlayan ve (17,9) da biten yeni bir seçim yapın. Bu alanda temel örgüyü değiştireceğiz.
7: Araç çubuğunda yatay ayna ikonuna tıklayın. Seçim bileşenleri dikey olarak yansıtılacaktır (Eğer seçim yapılmamış ise işlem tüm örgüye uygulanacaktır). Daha sonra siyah noktaları beyaz, beyaz noktaları siyah yapan dönüştür ikonuna tıklayın.
8: 6. aşama ile aynı, sadece farklı bir yerde
9: 7. aşama ile aynı.
10: Tahar ve armürü otomatik olarak çizmek için Armür->Örgü kontrol edilmeli->Çerçeve sayısını optimize et (Dobby->Check weave->Optimize the number of shafts) fonsiyonuna tıklayın.

5 tıklama ile 16'lı çözgü sateni

Düz ve dik bir çizgi çizin ve bu çizgiyi sağa diyagonal yönde kaydıracak olan ikona tıklayın. İstenen sateni elde edene kadar bu işlemi tekrarlayın. Animasyonda örgü dört defa hareket ettirilmiştir. Son olarak ikonunu kullanarak atkı satenini çözgü satenine dönüştürün.

3D Fantezi Dimi

Bu örnekte, fare tıklamaları kullanarak örgüye nasıl iplik yerleştirileceğini göstereceğiz. 8x8 boyutlarında küçük dama dimisi bir örgü ile başlarız. Örgü kontrol satırı ve sütunu üzerinde ortanca fare tuşu ile gerekli yerlere tıklayarak örgü raporunu 32x32 boyutlarına çıkarırız. Daha sonra örgü alanını ortanca fare tuşuyla seçip, sol fare tuşuyla 32x32 alana çoğaltırız. Son sekiz çözgü ve atkıyı tekrarlayarak mevcut örgüye 16 çözgü ve 16 atkı ekleyeceğiz. Bunu tekrarlamak istediğimiz ipliğin altındaki konrol satırına tıklayarak elde edebiliriz. Benzer nedenlerle, boş sütün veya satır eklemek isterseniz, Shift + fareye eş zamanlı olarak tıklayın. Şimdi bir üretim sırrı: aynı bağlantıyı yapan iplikler (tüm tekrarlanan iplikler) aynı tarak dişinde olursa bükülmeye veya birbiri etrafına dolanmaya meyillidirler. Çözüm basittir – bu iplikler tarak dişleriyle birbirinden ayrılmalıdırlar. Bunu başarmak için örgüyü, tıklayarak, bir iplik sağa (veya sola) hareket ettirin. Son olarak,Armür->Örgü kontrol edilmeli->Çerçeve sayısını optimize et (Dobby->Check weave->Optimize the number of shafts) kullanarak tahar ve armürü çizmek zorundasınız. Armür->Örgüyü kontrol et->Çerçevelerin ağırlıklarını dengele (Dobby->Check weave->Balance the weight of shafts) fonsiyonunu (buraya istenen çerçeve sayısı yazılır) kullanarak daha düzenli bir tahar elde edebiliriz.

Örgü tekrarını görürsek, ilginç bir efekt oluştuğunu anlarsınız.

Ve nihayet: aşağıdaki çözgü ve atkı raporunu kullanırsanız

sizin kumaş simülasyonunuz bunun gibi gözükecektir...

Elbette ki, sıklıkları, iplikleri ve renkleri doğru bir şekilde ayarlamanız da gereklidir. Bu örnekte, çözgü/atkı raporlarını düzenle penceresinde iplikleri temsil eden harflerdeki fazla renklerden, bazı melanj iplikleri kullandığımızı farketmişsinizdir.



Ana sayfa